Toimivat kotisivut ovat kiinteistönvälittäjän tärkein yksittäinen kanava toimeksiantojen tuottamisessa. Hyvin rakennettujen kotisivujen keskeinen tavoite onkin kerätä kontakteja, arviokäyntipyyntöjä ja tuoda toimeksiantoja.
1. Löydy Googlesta
Googlea käytetään hyvin usein kiinteistönvälittäjien hakemisessa verkosta. Se, miten kotisivut on tehty, vaikuttaa suoraan siihen minkälainen näkyvyys yrityksellä on Googlessa ja miten yritys sijoittuu listauksissa.
Kiinteistönvälittäjiä haettaessa ei monesti edes tiedetä kaikkia kiinteistönvälitysyrityksiä, vaan hakutulosten pohjalta tutkitaan ja tutustutaan paikallisiin yrityksiin. Sijoittuminen tässä korkealle tuo yrityksen paremmin näkyville ja kuluttajien luo.
Oikein rakennetut sivut ja hakukoneen kannalta mietitty sisältö mahdollistaa hyvän sijoittumisen hakutuloksissa.
2. Helpota yhteydenottoa
Kiinteistönvälittäjille kotisivujen yksi tärkeimpiä asioita on hankinnan yhteydenottojen luominen. Sivut, joilla on monta vaihtoehtoa yhteydenotolle saavat kävijän ottamaan helpommin yhteyttä.
Erilaiset toiminnallisuudet, kuten painikkeet sähköpostin lähetykseen ja puheluun helpottavat ja nopeuttavat asiakkaan yhteydenottoa. Myös useampi lomake sivustolla auttaa ottamaan yhteyttä välitysliikkeeseen.
3. Kiinnitä huomiota käyttäjäkokemukseen
Usein sivuilla on kivasti kävijöitä, mutta yhteydenottoja ei kuitenkaan tule – missä vika? Näissä tilanteissa sivujen kartoituksessa huomataan sivujen ensivaikutelmassa ja käyttäjäkokemuksessa paljon parannettavaa. Kuluttaja on hyvin suoraviivainen netin käyttäjä: sivusto laitetaan nopeasti kiinni ja siirrytään seuraavaan, mikäli haluttua asiaa ei löydy helposti tai käyttäjäkokemus ei muuten tunnu mukavalle.
Merkittävä osa kuluttajista vierailee verkkosivuilla mobiilisti – näiden käyttäjien osuus on osalla toimistoista yli 70%. Sivustojen mobiilitoimivuus on siis hyvin merkittävä asia kuluttajien positiivisen käyttäjäkokemuksen luomisessa.
4. Lisää kohteet omille sivuille
Kohdelistaus auttaa saamaa lisää kävijöitä sivuille, sillä se mahdollistaa kohteiden markkinoinnin, ja sitä kautta ohjaa kävijöitä kotisivuille esimerkiksi sosiaalisesta mediasta.
Lisäksi sivuilla kävijä voi ottaa helposti yhteyttä suoraan välittäjään sivuilta, jos löytää häntä kiinnostavan kohteen eikä ohjaudu pois välittäjän kotisivuilta.
5. Lisää asiakaspalautteet ja myydyt kohteet sivuillesi
Kuluttajien kertomukset palvelusta tai tuotteesta ovat tämän hetken halutuinta sisältöä verkossa, ja palveluntuottajaksi valitaan sellainen, jota muut asiakkaat ovat suositelleet. Hyvä paikka esitellä saatua palautetta on kotisivut, joiden perusteella kuluttaja, myös asunnon vaihtaja, muodostaa mielikuvan yrityksestä.
Asunnon vaihtaja voi valita välittäjänsä myös sen perusteella, mitä ja missä välittäjä on myynyt aiemmin. Valintaa ohjaavat tällöin välittäjän sivuilta löytyvät referenssit myydyistä kohteista. Referenssikohteiden esittelyssä on huomioitava oikea tapa esittää niitä.