Yrittäjien ajatuksissa on toistuvasti omien kotisivujen toimivuus. Kotisivujen osalla toimivuus on haastava käsite. Se pitää sisällään useita eri osa-alueita, joissa pääosassa on käyttäjäystävällisyys.
Mitä paremmin kotisivut huomioivat käyttäjän, sitä enemmän ne kasvattavat potentiaalisen asiakkaan kiinnostusta ja lopulta saavat käyttäjän ottamaan yhteyttä ja tilaamaan arviokäynnin.
Kiinteistönvälittäjien kotisivujen tulisi
- toimia saumattomasti osana liiketoimintaa
- tehostaa hankintaa
- vahvistaa yrityskuvaa ja luotettavuutta.
Kotisivujen kehittämisen mietinnässä olisi hyvä syventyä avarasti kotisivuihin vaikuttaviin eri osa-alueisiin:
Nopeus
- Kuinka kauan sivuston latautumiseen menee?
Rakenne
- Ovatko sivut asiakkaan näkökulmasta helppokäyttöiset ja toimivat?
- Ovatko sivut loogisessa yhteydessä toisiinsa?
- Onko navigointi sivuilla helppoa ja löytyykö haluttu aineisto helposti?
Konversiopolku
- Onko sivuilla käytetty riittävästi Call to Action -painikkeita?
- Onko sivuilla riittävästi yhteydenottolomakkeita?
Sisällöt
- Onko sisältö jaettu eri alasivuille aihepiirin mukaan?
- Onko sivuotsikot (page title) optimoitu?
- Onko metakuvaukset optimoitu?
- Onko H1-otsikot optimoitu?
- Onko sisältöä riittävästi/liikaa?
Kohteet
- Löytyvätkö kohteet sivuilta?
- Onko kohdelistaus laadukas?
Responsiivisuus
- Toimivatko sivut myös mobiilissa?
Googlen palvelut
- Onko markkinoinnin ja näkyvyyden kannalta tärkeimmät Googlen työkalut käytössä?
Sosiaalinen media
- Mitkä kanavat ovat käytössä?
- Löytyvätkö linkit sosiaaliseen mediaan kotisivuilta?
Uuden kehittämisessä ja olemassa olevan analysoinnissa voi ulkopuolinen näkökanta usein antaa erilaista kulmaa kehittämiselle. Digitiimimme on auttanut lukuisten SKVL:n jäsenten kotisivujen kehittämisessä. Tutustu LKV toimiston kotisivujen katsastukseen tai soita ja keskustellaan sivujen kehittämisestä.