Viime viikkojen aikana on alalla tapahtunut merkittäviä muutoksia. Olen saanut keskustella yrittäjien kanssa todennäköisesti enemmän kuin koko alkuvuotena yhteensä. Aiheina ovat olleet pääsääntöisesti poikkeavat olosuhteet ja digimarkkinoinnin mahdollistavat työkalut.
Kirjoittaja Timo Honkanen on toiminut SKVL:n jäsenyritysten kanssa viimeiset 10 vuotta ja keskittynyt viimevuodet SKVL:n ja jäsenyritysten digimarkkinoinnin tarpeisiin.
Poikkeavat tunnelmat voisi tiivistää näin:
Osa yrittäjistä on selkeästi valinnut linjan, jossa oma toiminta turvataan minimoimalla kaikki kulut ja passivoitumalla odottamaan tilanteen muutosta.
Osa on päättänyt laittaa kampoihin ja ”kurittaa koronaa sen mitä pystyy” pyrkimällä selviämään tilanteesta mahdollisimman vahvana ulos.
Mitä nyt on saatavilla ja mitä on tavoiteltavissa?
Kaimani Timo Paloheimo (OMD Finland) kertoi viimeviikon SKVL:n webinaarissa Googlen hakutuloksista seuraavaa:
- ”Asunnon myynti” hakusanapari on nousussa ja korkeimmalla tasollaan vuoteen.
- ”Asunnon osto” hakusanaparin käyttö jatkaa tippumistaan ja on nyt alimmalla tasollaan vuoteen.
Avoimia mietintöjä: mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
- Myytävää on tulossa – Kuka sen nyt saa? Kenelle riittää myytävää, kun tilanne rauhoittuu?
- Ovatko vahvoja silloin ne, jotka ovat olleet aktiivisia ja kyenneet tehostamaan hankintaa?
- Voidaanko myyntiä tehostaa viestimällä asioilla, jotka luovat turvaa ostajille?
Kiinteistönvälitystoimiston markkinoinnin 5 vinkkiä poikkeusaikana:
Poikkeukselliset olosuhteet saavat asunnon ostajissa ja myyjissä aikaan epävarmuutta sekä kiinteistönvälitystoimistojen muuttuneet toimintatavat saattavat hämmentää monia. Siksi kiinteistönvälitysliikkeen kannattaa kiinnittää markkinoinnissaan huomiota juuri seuraaviin asioihin.
1. Kerro asiakkaillesi muuttuneista toimintatavoistanne poikkeusaikana
Poikkeukselliset olosuhteet luovat epävarmuutta kaikkiin, niin myös asunnon ostajiin ja myyjiin, joten heille on tarpeen kertoa kiinteistönvälitystoimiston käytännöistä.
Kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa olisi hyvä kertoa esimerkiksi toimiston muuttuneista aukioloajoista, myyntitoimeksiantojen tekemisestä, asuntoesittelyjen järjestämisestä, ostotarjousten ja asuntokauppojen tekemisestä. Poikkeusajan toimista voi kertoa kotisivuilla omalla sivullaan, jonne kävijät ohjataan jokaisella sivulla näkyvän bannerin kautta.
2. Tee virtuaaliset esittelyt kohteista
Asuntojen virtuaalisten esittelyjen suosio on kasvanut nyt voimakkaasti. Virtuaaliset esittelyt palvelevat sekä ostajia että myyjiä: ostajat voivat tutustua kohteisiin poistumatta kotoa saaden kuitenkin realistisen käsityksen kohteesta ja myyjän ei tarvitse huolehtia siitä, että hänen kotiinsa tulisi vieraita ihmisiä näinä aikoina. Asunnon myyjä voikin valita välittäjäkseen sellaisen, joka tekee kohteistaan virtuaaliesitykset.
Virtuaaliesittelyiden osalla olen tavannut mm. Matterportin, ja voin kertoa tarkemmin SKVL:n kautta saatavista palveluista jäsenille.
3. Korosta sähköisiä palveluja
Kiinteistönvälittäjillä on käytössään usein erilaisia sähköisissä kanavissa tarjottavia palveluja, kuten digitaaliset asunnonmyyntipalvelut ja edellä mainitut asunnon virtuaaliesittelyt. Meneillään olevana poikkeusaikana kyseisistä palveluista on hyötyä kiinteistönvälittäjän työssä, sillä niiden avulla voidaan vähentää sosiaalisten kontaktien määrää ja antaa turvallinen mieli asunnon ostoa ja myyntiä harkitseville.
Aina asunnon ostajat ja myyjät eivät kuitenkaan tiedä kiinteistönvälittäjän tarjoamista sähköisistä palveluista, ja siksi niitä tulisi näin poikkeusaikana korostaa omilla kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Sivustolle kannattaa esimerkiksi tehdä pop-up, jolla kiinnitetään sivustolla kävijöiden huomio sekä sivu tai sivun osio, jossa sähköisistä palveluista kerrotaan. Sähköisistä palveluista olisi kannattavaa kertoa yrityksen omilla sosiaalisen median sivuilla sekä tehdä mainoksia sosiaaliseen mediaan aiheesta.
4. Ole asiakkaillesi helposti tavoitettavissa verkossa
Meneillään oleva tilanne herättää ihmisissä paljon kysymyksiä ja kaikenlaisiin asunnonvaihtoon liittyviin asioihin halutaan vastauksia. Koska asiointi kiinteistönvälitysliikkeen kivijalkatoimistossa ei tässä tilanteessa tule ensimmäisenä monelle mieleen, toinen vaihtoehto on vierailla välittäjän sähköisessä toimistossa, verkkosivuilla.
Nyt tulokset valuvat niiden laariin joilla kotisivut ovat kunnossa ja kiinnittävät huomiota yhteydenottomahdollisuuksiin sivujen kautta. Mitä helpommin ja nopeammin välittäjä on saavutettavissa, sitä todennäköisimmin sivustolla kävijöistä poikii toimeksiantoja.
5. Lisää live chat verkkosivuillesi
Nopean ja helpon yhteydenoton väline on esimerkiksi chat, jonka kautta on matala kynnys kysellä askarruttavista asioista. Chat-palvelun käyttö on tullut hyvin tutuksi kuluttajille lukuisilla sivustoilla. Nykyaikaiset chat-palvelut ovat hyvin helppoja myös käyttäjille, ja koulutusaikana 15 minuuttia on jo hyvin kattava. Palvelu kannattaa ottaa käyttöön nyt, kun ainakin osalla kiinteistönvälittäjistä on kohtuullisen hyvin aikaa tutustua palveluun ja palvella asiakkaita verkossa.
Tavoitat minut tältä sivulta chatista hyvin usein – tule kokeilemaan chat-palvelua ja keskustelemaan mieltä askarruttavista asioista.
Olemme toteuttaneet yllämainittuja toimenpiteitä asiakkaillemme, esimerkiksi:
Helmikodit-sivustolle:
- Asunnon digimyynti -palvelu
- Infosivu toiminnasta muuttuneissa olosuhteissa
- Notifikaatio poikkeusajan toiminnasta (joka sivulla)
- Sivuston sisällön läpikäynti muuttuneeseen tilanteeseen sopivaksi
- Chat-toiminnallisuus
Asuntokompassi-sivustolle:
- Asunnon digimyynti -palvelu
- Infosivu toiminnasta muuttuneissa olosuhteissa
- Notifikaatio poikkeusajan toiminnasta (joka sivulla)
- Sivuston sisällön läpikäynti muuttuneeseen tilanteeseen sopivaksi
- Chat-toiminnallisuus
Sosiaalinen media
Some-mainonnan osalla olemme toteuttaneet kampanjoita asiakkaillemme Facebook-sivujen avaamisesta käytön opastukseen ja kampanjoiden tekoon.
Tarvitsetko apua?
Mikäli tunnet poltetta toimiin ja tekoihin, niin autamme sinua.
Haluamme tukea SKVL:n jäsenyrityksiä poikkeustilanteen aikana (voimassa toistaiseksi)
Verkkosivuston valmistus
Hinta alk. 1950 € (Norm. alk. 3490 €)
Kohdelistaus sivustolle
Hinta 500 € (Norm. 990 €)
Chat-palvelun käyttöönotto
Hinta 150 € (Norm. 250 €)
Toimivat digimyynti- ja facebook-markkinointi ratkaisut
Kysy tarjous
Ota yhteyttä ja kysy lisää!
Voit ottaa minuun yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai oheisella lomakkeella.
Timo Honkanen
SKVL-jäsentuote
Sivustokartoitus
Kartoituksessa saatte tietää sivustonne tilanteen: mitkä asiat sivustollanne ovat jo kunnossa ja missä on parantamisen varaa.
SKVL-jäsentuote
Kotisivut
Rakentamiemme verkkosivujen avulla saatte lisää kontakteja, arviokäyntipyyntöjä ja toimeksiantoja. Räätälöimme juuri teidän näköisenne sivut.
SKVL-jäsentuote
Kohdelistaus
Kohdelistauksemme on väsymätön kohde-esittelijänne verkossa. WordPress-liitännäinen on yhteensopiva mm. Mindworking-, PDX- ja KIVI-järjestelmien kanssa.